The world that we devastated.

Salam.

Hari ni masih panas lagi topik dan perbualan.. dan perbalahan, tuding menuding berkenaan kes kebakaran Tahfiz Darul Quran Ittifaqiyah di Jalan Keramat Ujung, KL. Yang panas dan lebih dahsyatnya kejadian kebakaran tahfiz kali ini adalah punca terbakar tu dikatakan disebabkan beberapa budak2 “jahat” membuat khianat.

Ramai yang menyinga, menyirap bila dapat tau budak-budak tu sengaja bakar sebab tak puashati dan sebab benda kecik. Tak paham mengapa dorang sanggup sampai “membunuh” tu.

Baik, sebelum korang teruskan bacaan.. aku nak korang fahamkan lagu bawah nih.. dan kemungkinan lepas dengar, korang akan faham dan aku sebenarnya tak perlu bagi komen pun.

 

“Is This The World We Created?”

Just look at all those hungry mouths we have to feed
Take a look at all the suffering we breed
So many lonely faces scattered all around
Searching for what they need.

Is this the world we created?
What did we do it for?
Is this the world we invaded
Against the law?
So it seems in the end.
Is this what we’re all living for today?
The world that we created.

You know that everyday a helpless child is born
Who needs some loving care inside a happy home
Somewhere a wealthy man is sitting on his throne
Waiting for life to go by.

Is this the world we created?
What did we do it for?
Is this the world we invaded
Against the law?
So it seems in the end.
Is this what we’re all living for today?
The world that we created.

Is this the world we created?
We made it on our own.
Is this the world we devastated
Right to the bone?

If there’s a God in the sky looking down,
What can he think of what we’ve done
To the world that He created?

OK, jadi pendapat aku sebenarnya tak perlulah mak bapak nak salahkan cikgu yg mendidik. Cikgu2 pulak tak perlulah pula meloncat-loncat maki balik kata mak bapak yang salah. Kalau ada orang yang kita nk salahkan, salahkan diri sendiri. Sebenarnya semuanya saling berkait dan ianya bermula dari diri kita sendiri. Masyarakat kita yang membentuk persekitaran kehidupan di sekeliling kita hari nih.  Janganlah ego dan bongkak sangat memikirkan jika anak aku, takkan buat begitu, jangan lah fikir diri kita dan keluarga kita telah dijanjikan syurga. Dari mana datangnya pemikiran seperti itu? Segalanya subjektif, dan Tuhan mengajar kita dari adanya subuh, senja, malam dan siang. Kita tak perlu buat apa-apa lagi jika tiada lagi waktu-waktu ini. Tapi setakat ini, kita masih berjumpa dengan siang dan malam.
Persoalan yang lebih penting adalah apakah yang seterusnya kita buat setelah sesuatu pengajaran Tuhan turunkan. Pengajaran yang berlaku semalam. minggu lepas atau pun 1400 tahun dulu. Adakah kita digest dan buat sesuatu.? Atau ianya sekadar berita dalam akhbar atau kitab saja. Bagi yang kehilangan, pasti ini ujian yang hebat dari sisi fitrah manusia. Iman pastinya kuat diuji. Orang lain tidak mungkin boleh merasa seperti yang mereka rasa. Namun ujian Tuhan ini buat semua. Keputusan kita, kita yg akan tanggung balasannya. Bijaksanalah wahai jiwa manusia.
Segalanya bermula dari yang asas. Walaupun untuk mengubah masyarakat ataupun dunia. Bermula dari akar. Tuhan menjelaskan dalam Al Quran. Cara hidup yang dimahukan Nya adalah umpama seperti pohon yang akarnya kukuh, batangnya besar dan kuat, serta pucuknya menjulang ke langit. Hari ini kebanyakan kita sedang duduk dipuncak, dihujung ranting hingga lupa melihat kebawah. Akar sedang diracun. Akar sudah goyah menunggu tercabut, batang pohon ini semakin kurus mengering. Namun masih kita lena diulit angin sepoi dihujung dedaun mendongak senyum, lagak manusia berkepak malaikat mahu terbang ke langit.
Kita fikir kita kerdil. Kita fikir kita miskin. Kita fikir kita bodoh. Banyak sungguh konspirasi dan doktrin mengarut yang masih kita sangka adalah jalan lurus. Kita bukan nobody. Setiap insan ciptaan Tuhan ada akal yang hebat. Setiap satunya boleh mengubah dunia dan masyarakat. Satu jiwa boleh. Jika 300 jiwa jalan bersama pun sudah memutar pusing separuh dunia. Bagaimana jika jutaan jiwa. Semuanya boleh.. bermula dengan diri kita. Nak ubah? Ubah diri kita dulu.. Buat yang terbaik mengikut kehendak Tuhan Semesta Alam. Maka alam akan jadi tempat yang lebih gembira untuk semua orang.

Beggars can’t be choosers

manusia

Salam sejahtera.

Rasa tak seronok juga bila ada dikalangan kita yang dalam keadaan hidup susah dan perlukan bantuan, tapi masih tak bangkit dari mimpi dan nak disuapkan nasi ke mulut. Masih tak sedar diri. Golongan begini adalah golongan yang payah nak dibantu. Aku bukan nak kata diri lebih hebat, tapi kebanyakan kita hari ini, kalau kita lihat di media sosial yang banyaknya asyik nak menyalahkan orang. Apa yang kita sendiri dah buat untuk memperbaiki keadaan? Kalau ekonomi teruk, kita kata ini salah orang. Kalau kita rasa hari ni susah nak hidup. kita salahkan orang. Kalau hari ini kita menangis, kita salahkan orang lain. Dimana duduknya status kita?

Annisa-97

Tuhan pun tidak suka kepada manusia yang menzalimi diri mereka sendiri. Apakah tindakan yang telah engkau buat utk keadaan yang menimpa kamu ini? Seolah-olah itu lah tanya malaikat. Jadi yang lebih penting dalam apa jua keadaan adalah bukan alasan yang menyalahkan orang lain atau keadaan yang mendesak kamu. Tetapi apakah yang akan kamu lakukan atau telah lakukan.

Memang hukumnya alam dan fitrahnya manusia untuk kita (aku dan kamu yang membaca) menjalani hidup sebagai manusia. Ada waktunya kamu akan diuji dengan masalah. Dan mungkin masalah yang kamu tanggung terasa tidak tersanggup untuk kamu tempuh. Kadangkala terfikir dibenak yang masalah sedemikian seperti tidak logik untuk kamu atasi.  Namun pilihan tindakan kamu yang akan menjadi penentu. Biarkan saja kemungkinan akibat yang akan terjadi.. jika kehilangan, kamu akan menangis, mengalirkan airmata, nampak lemah dan hodoh.  jika cedera darah kamu mengalir, anggota badan kamu terasa pedih, perit. amat sakit. Sememangnya begitulah manusia. Tetapi cari cara, kaedah atau jalan untuk sentiasa meningkatkan taraf hidup, memperbaiki keadaan, dan merawat luka. Agar akan datang kita lebih positif menempuh apa saja masalah yang akan datang, agar kita sentiasa dapat melihat ujian Tuhan sebagai suatu ujian dalam perjalanan yang masih panjang.

Seminar Sehari Bina Usahawan Tanpa Modal.

Wasting

Campak duit kecik, dengan harapan dapat duit besar. Kebanyakan mereka yang online hari ini buat perkara ni. Kononnya kalau rugi pun sikit, takde la terasa sangat. Tapi bila di congak-congak dah banyak juga yang dibiarkan hangus. Ada juga yang kata, dia berjaya dapat balik balik semula modal.

Tapi yang dia tak perasan adalah dia dah menghabiskan masa yang bernilai untuk buat promosi dan iklan hanya untuk sekadar dapat balik modal RM10. Adakah cukup dengan balik modal? Adakah itu dikira berjaya? Kos masa dan tenaga tak perlu ambil kira? Namun apapun nasihat yang kita bagi, mereka akan cuba juga. Bila dah cuba, duit dah hangus dan dah penat buat promosi, barulah berhenti.

Apakata anda buat perkara yang pasti dan tiada risiko. Bagaimana jika saya ajarkan kepada anda kaedah buat income RM3000-RM16000 SETIAP BULAN TANPA MODAL..!! Tanpa perlu anda keluar modal walau RM10 pun..!! Bukankah ini lebih baik? Bagi mereka yang di area KL/Selangor (kita ada peserta dari Johor pun) yang berminat boleh hadirkan diri ke
Seminar Sehari Bina Usahawan Tanpa Modal yang akan kami adakan pada 02/04/2016 (Sabtu ini). Di Kajang, Selangor. Bermula jam 9.30 pagi hingga 3 petang. Yuran adalah PERCUMA dan makan/minum disediakan. Dan diingatkan, ianya terhad kepada 30 orang peserta sahaja.
Jangan anda mengeluh untuk hadir ke seminar ini. Jika anda mahu mengubah status kewangan, mahu langsaikan hutang, mahu gaji kedua, mahu tambah pendapatan, mahu beli macam-macam, inilah usaha anda yang berbaloi. Anda mesti hadir seminar ini kerana:
• Seminar ini sebenarnya bernilai RM399. Tawaran PERCUMA ini sementara sahaja.
• Ilmu dalam seminar ini adalah ilmu usahawan, jadi anda boleh gunakan untuk apa juga jenis produk atau perniagaan.
• Anda tiada risiko kerugian, malah anda akan dapat “formula” PERCUMA.
• Anda hadir, maka anda memang mahukan pendapatan 5 angka sebulan. Anda sudah buat langkah pertama yang betul. Orang yg hanya fikir tapi tak bertindak, takkan kemana.!
• Anda akan belajar Kaedah Rahsia dan Teknik Terkini yang belum diketahui umum. Kaedah pemasaran biasa2 pun ada..
• Tamat seminar anda dah boleh terus buat duit. Anda sudah ada jalan untuk duit besar..!!
• Potensi pendapatan yang lumayan. Anda nak RM1500 sehari pun tiada masalah. Suka hati anda. Dan dengan kaedah dan formula yg diajarkan. Ianya jadi sangat mudah. Lebih menarik lagi, pendapatan yang anda dapat BERTERUSAN setiap bulan. Ini baru hebat..!!
• Seminar ini bertujuan membentuk JUTAWAN untuk tahun 2016. Anda boleh pastikan ianya ANDA..!! Platform dah betul.. !!

Sekarang anda sudah tahu, anda wajib rebut peluang ini dan hadir ke seminar ini. Taip “Nama Penuh” dan “No IC” untuk tempah tempat, hantarkan WhatsApp/SMS ke 012-3004300.

Atau KLIK DISINI untuk terus daftar secara online..

Kami tak mintak duit anda.. malah kami nak bantu anda dapat duit, tapi anda perlu hadirkan diri..

Maklumat lanjut akan dihantar kemudian. Jumpa anda disana..!! InsyaAllah..

 

1 2 3 6