Aku tak faham Hudud..

hudud

Adui.. sibuk betul orang bicara pasal HUDUD sekarang ni. Macam-macam orang dari berbilang darjat nak bagi komen. Semuanya bercakap seolah-olah merekalah yang lebih faham tentang HUDUD, maka nak bicara pasal HUDUD juga. Biarlah aku menulis dari pihak orang yang tak faham. Mungkin akan lebih faham.. hehehehe. [ suka diingatkan.. apa yang ditulis ini adalah pendapat penulis secara mudah dan ringkas sahaja.. perbahasan dan penyelidikan yang lebih terperinci diperlukan untuk menghujah semula. Kefahaman secara total diperlukan jika mahu dijadikan panduan.. kikikiki..]

Mula-mula, aku nak yang tak faham ni cari dulu sumber dan puncanya. Siapa yang cipta hudud nih? Bila dah dilakukan research yang simple, maka konsep hudud ini ada didalam Al Quran. Maknanya Tuhan yang kata. TETAPI..!! kena baca betul2.. bila disemak-semak balik hudud ini hanyalah sekadar perkataan “hudud” yang membawa maksud batasan / had/ hukum. Maknanya Tuhan kata hudud dalam satu-satu segmen, tapi Tuhan tak komersilkan perkataan tu.  DAN.. jika disemak betul-betul perkataan HUDUD ini tidak dikaitkan dengan hukuman jenayah. Ooo.. takde ker? Takde bro.. Ianya BUKAN satu department lain dalam undang-undang (syariat) orang Muslim.

Sebaiknya, kalau dah alang-alang baca Al Quran tu, senang-senang cuba semak balik secara keseluruhannya apa dia kehendak Tuhan dan apa larangan Tuhan. Mudah saja. Perkataan hudud itu digunakan dalam ayat Al Quran untuk menjelaskan batasan sesuatu. Kalau kita dapat melaksanakan yang lebih luas dan mencakupi perintah Tuhan yang lebih meluas, maka tak perlu kecoh-kecoh pasal HUDUD pun.. sebab hudud itu termasuk dalam perintah Tuhan yang lebih luas. Mengapa kita taknak highlightkan apa yang lebih serius bila Tuhan guna perkataan “Syari’at” contohnya.

Dalam Al Quran Tuhan katakan yang manusia tidak perlu mencari hakim lain selain Tuhan. Jika manusia itu dengan patuhnya mewakili Tuhan sebagai pemerintah, maka tidak perlu ada hukum-hukum yang dikomersilkan. Bagaimana pula ada hukum yang disyariatkan Tuhan tapi belum dilaksanakan tetapi sebahagian lain nak diutamakan? Satu persoalan lagi.. jika nak dilaksanakan Hudud, maka undang-undang Islam sekarang berpandukan mana pulak?. Kan tak faham.. ? Ada dua Islam ker?

Jadi pada pendapat aku, semua orang yang bercakap pasal HUDUD pada hari ini sama jer tak faham macam aku.. hhahahaha..

 

palingmudahIKLAN: Program bantu membantu kurangkan beban ekonomi keluarga.. bantuan pasif RM200K.

 

PERLU CARI ORANG..

booming

Salam sejahtera..

Pada hari ini, ada satu soalan yang kaki networker malas nak dengar dan tak suka nak jawab.. hehehehe..
Apakah soalan yang biasa ditanya dan tak seronok nak dijawab ini? Soalannya adalah

Soalan prospek : ..bang, bisnes ni kena cari orang ke?

Hahahha.. 🙂

dan disini, saya kongsikan jawapan yang diberikan oleh kaki-kaki networker.

Apalah nak ditakutkan dengan perkataan CARI ORANG? Aduii…

  • Ada orang sanggup cari sampah,cari tin kosong,cari besi buruk,cari surat khabar lama..demi sesuap nasi..
  • Kita CARI ORANG..bukan cari sampah,bukan cari besi buruk,bukan cari tin kosong..apa nak dimalukan??
  • Bisnes cari hantu pun kaya raya..U sanggup ke cari hantu??
  • Kita CARI ORANG yang nak bayar hutang..hutang isteri bersalin belum settle, hutang PTPTN belum selesai,hutang dengan MARA,hutang kereta kerap kali tersangkut & hutang rumah..hutang pajak gadai,hutang dengan kawan2 dan bertimbun hutang lain..
  • Kita CARI PENGANGGUR yang perlukan kerja kosong demi sesuap nasi..
  • Kita CARI KAKITANGAN KERAJAAN yang sentiasa tak cukup duit walaupun gaji sebulan RM3k !
  • Cari orang yang sedang MENCARI PELUANG..cari orang yang ada WAWASAN untuk MENGUBAH HIDUP..YANG POSITIF..DAN RAJIN BERUSAHA..
  • Jangan cari orang yang MALAS..!! Jangan cari orang yang banyak ALASAN !! Kalau jumpa orang jenis ni..SO WHAT?? NEXT..cari yang mahu..
  • Jangan putus asa..MATLAMAT tu penting..bila tak ada MATLAMAT itu yang kita selalu GAGAL dari landasan KEJAYAAN..

Sebab itu dalam BISNES banyak yang GAGAL dari yang BERJAYA..
kerana hanya sedikit orang yang sanggup hadapi cabaran..

Komen saya: Kadang-kadang orang tak perasan, sebenarnya program yang CARI ORANG itulah yang lebih baik. CARI ORANG maksudnya buat jualan. Dah itulah hukumnya berniaga. Kita ada produk atau servis, mesti ada pelanggan atau pembeli. Kalau tak ada yang beli, dari mana pulak datangnya untung dan komisen. Jatuh dari langit?!. Lebih baik program yang CARI ORANG ini, daripada program yang menjanjikan pulangan lumayan dengan tanpa buat apa-apa. Risiko program yang offer duduk diam dapat duit ni sebenarnya lebih tinggi. Kebarangkalian nya untuk jadi SCAM dan tutup kedai lebih tinggi.

Anda mahu tahu kaedah MEMBUAT JUALAN TANPA MENJUAL? KLIK DISINI.!!